Taiwan 2015

pondělí 29. února 2016

Kapitola poslední - dvacátá čtvrtá

Už jsem doma. Vlastně už jsem doma skoro měsíc, ale teprve teď jsem našla čas něco napsat. Chtěla bych ten půl rok nějak shrnout, něco k tomu napsat, ale zatím je to pořád hodně čerstvý a zdá se mi to jenom jako takovej delší sen.
      Nejlíp se ten půl rok dá vyjádřit čísly, tak jsem si udělala takovou malou statistiku. Za 146 dní v Asii jsem procestovala (nebo aspoň navštívila) 9 zemí, 19 krát jsem nastupovala do letadla a v něm jsem nalétala přes 42,5 tisíce kilometrů. Další tisíce kilometrů jsme pak projezdili po zemi autobusama, autem a na motorkách.
      Všem všímavým došlo, že 146 dní vlastně není celý půlrok. Je to necelých 5 měsíců. Můj pobyt měl původně trvat přesně 150 dní. Na začátku prosince jsem si ale přesunovala letenku, abych domů neletěla z Taipei, ale z Vietnamu, a v tom mě napadlo, že by byla sranda přijet domů o pár dní dřív. Kufry jsem domů poslala už předem z Taipei, a tak jsem byla jenom s baťůžkem. Mohla jsem to vzít se vším všudy a přijet domů metrem, ale to se mi zase nechtělo, tak jsem o tom řekla bráchovi, a ten pro mě na letiště přijel. Jinak to nikdo nevěděl. Náplň mých prvních dnů v Praze tedy byla, že jsem objížděla rodinu a kamarády, kteří si mysleli, že jsem ještě na Taiwanu, a dělala překvápko. Byla to docela sranda.
      Ve středu, kdy jsem měla oficiálně přijet, na mě čekaly Vánoce. Sešla se celá rodina, měli jsme kapra s bramborovým salátem, stromeček a dokonce i dárky. Ukázalo se, že Vánoce nejsou jenom o tom datu, ale i třetího února může člověk užírat ve spíži bramborovej salát a mít z toho neuvěřitelnou radost.

Hned ve čtvrtek přijela na návštěvu Ruby, takže jsme dali sraz se (skoro) všema Čechama z Taipei a zašli jsme s Ruby na pivo. Byla tady tři dny, tak jsem si s ní prošla Prahu, podívala se do školy (po dlouhé době) a připomněla jsem si, jak chutná český jídlo a pivo. Toho jsem si první týden užila až až. Díky Verče za skvělý uvítací Knedlo, vepřo-kachno, zelo, a taky za tataráček.

Za ten měsíc jsem toho opravdu stihla požehnaně. Měla jsem skvělou uvítací párty (díky všem, co dorazili). Byla jsem v Rakousku na horách, na soutěži s orchestrem, na lize ve squashi i v bowlingu a spoustu dalšího. Začala jsem chodit na čínštinu a zase jsem se pořádně pustila do hraní na ságo. Prostě jsem najela do svého nabitého plánu, tak jak jsem ho v září opustila. (No dobře, ještě jsem si něco přidala.) Minulý týden nám začala škola a zítra se vracím do práce. Ale je to super. To nicnedělání v Taipei už mi lezlo na nervy.

Všichni se mě ptají, co bylo na tom mým cestování nejlepší. Je hrozně těžký to takhle shrnout, ale pokusím se. Kdybych měla dát nějakou radu, kam vycestovat, nejspíš bych to rozdělila na dvě části. Jednak na země chudší, levnější, ale velmi zajímavé, jako je Barma, Thajsko, Vietnam, Filipíny. A pak země bohaté nebo minimálně srovnatelné s naší republikou a to je Taiwan, Jižní Korea, Japonsko a Hongkong. Z těch levnějších zemí bych určitě doporučila Barmu, která je ještě neobjevená, málo turistická a jsou tam skvělá místa na cestování. Stejně tak Vietnam, který už je trochu profláklejší, ale pořád je cestování tam parádní. U Filipín hrozně záleží, na který ostrov se vydáte. Jižnější jsou hodně o plážích a o přírodě, takže na takovou tu "válecí" dovolenou super. My jsme byli na Luzonu a to bylo hodně o cestování a tím bohužel také hodně o sezení v autě. Z těch bohatších zemí bych určitě doporučila Jižní Koreu, která je skvělá a mě osobně nadchla mnohem víc než Japonsko. V Japonsku jsem teda byla jenom v Tokyu a v Naganu, takže nemůžu srovnávat jih, kde jsem nebyla, ale s tím, co jsem viděla, byla Korea jednoznačně zajímavější. Hongkong jako samostatná destinace asi nevystačí, ale kdybyste tam měli třeba přestup, tak se do města určitě podívejte. Mrzí mě, že jsme se nedostali do Číny jako takové, protože Peking a Xian by určitě stály za to. Pracuju na své čínštině a doufám, že se tam někdy ještě vypravím. A v neposlední řadě Taiwan. Taiwan je nádherný ostrov, co se přírody týče a super místo na žití. S tím turismem už je to trochu horší. Jestli jste trochu můj blog četli, tak víte, že města na Taiwanu jsou všechna stejná a po jakýchkoliv dvou městech už vás třetí nenadchne. Pokud jste ale více na přírodu, na chození po horách nebo ježdění na kole, pak je Taiwan ta správná volba. Hory si tam opravdu užijete, nejvyšší měří skoro 4 tisíce, spoustu překrásných národních parků, a když zvolíte kolo, tak naopak můžete jet po krásné pobřežní cestě ze severu až na jih. Taiwan je také super základna na cestování. Je to uprostřed jihovýchodní Asie, a tak je snadné se kamkoliv dostat.
      Co se studijního pobytu týče, rozhodně bych neměnila. Taiwan byl super. Žití je tam trochu levnější než v Česku a životní úroveň je přitom hodně vysoká. Škola nebyla náročná, což není od věci, když chcete být každý víkend někde v čudu. Asie je jinej svět, ale na Taiwanu se to dalo tak nějak dobře vstřebat. Ve škole mi všechny předměty uznali, čímž si (se známkama AAABBB) ještě trochu vylepším průměr. Vlastně jenom těžko hledám nějaké zápory. V průběhu se toho našlo spoustu, jazyková bariéra, švábi na pokoji, jídlo nebo třeba neznalost angličtiny u místních, ale zpětně se mi to všechno zdá jako úplné maličkosti oproti tomu, co jsem tam zažila, viděla a procestovala.
      Mezinárodní bilaterární dohody doporučuji všem! A všichni by měli někam vycestovat. Čím dál, tím líp. V Německu nikdy nepoznáte, jak se mají lidi na druhém konci světa. Německo (a tak skoro všechny státy Evropy) jsou vlastně taková větší či menší Česka, kde se jenom mluví jinou řečí. V Barmě jsem viděla asi nejchudší vesnici, lidé měli dřevěné chatrče na kůlech, bohatší měli vola, chudší jenom nějakou tu slepici. Ti lidi byli ale neskutečně šťastní, a to, že nemají elektřinu nebo telefon je vůbec neštvalo. V Taipei jsem poznala kluky z Paraguaye (a obecně z celé jižní Ameriky) a ti už se nikdy nechtějí vrátit domů, protože tam je nebezpečno, špatné školství a téměř nedostupné zdravotnictví. Když se venku setmí, tak nemůžete vyjít ven, v Brazílii v metru nemůžete vyndat mobil, protože by vám ho hned někdo ukradl. Pak jsem poznala Gambijce, kteří byli jedni z těch šťastných, že se do Taipei vůbec dostali, protože demokracie v Gambii je jenom slovo, které nic neznamená.
      Prostě a jednoduše, buďte rádi odkud jste, a kde máte možnost žít, protože miliardy lidí po celém světě to tak nemají. Já měla tu možnost, že jsem poznala kus světa a spoustu lidí, kteří mi otevřeli oči. Školství, na které se u nás tak nadává je ve výsledku jedno z nejlepších na celém světě. Škola v Taipei pro mě byla naprostá brnkačka, ale většina z mých spolužáků dost tápala. Nehledě na to, že za školu vůbec neplatíme, to nikde v zahraničí neexistuje. V Taipei (stejně jako v Americe) fungují studentské půjčky, které máte na studium na univerzitě, a pak je splácíte třeba do čtyřiceti. Asi bych to shrnula tím, co mi řekl Edie z Paraguaye. "Vy máte v Česku výborné školství, školy neplatíte, můžete jít bez problému k doktorovi, je tam bezpečno, večer se můžete jít projít kamkoliv, máte nádherná historická města a super přírodu. Ještě ke všemu je všechno mnohem levnější než na západě Evropy. To zní jako ráj na zemi." A taky že jo! Takže si všichni přestaňte stěžovat, jaký je Česko blbý a začněte si vážit toho, kde jste se narodili.

Úplně poslední, co tu napíšu je asi to, že na celém tom cestování je nakonec stejně nejlepší ta cesta domů. Člověk, co vymyslel větu "všude dobře, doma nejlíp" moc dobře věděl, co říká. Teď si dám od cestování trochu pauzu, ale člověk nikdy neví, kam ho vítr (čas, život, osud?)  zavane.

A dejte si pivo! Na zdraví (protože to je ostatně to nejdůležitější)!

úterý 9. února 2016

Kapitola dvacátá třetí - Vietnam

Už je to víc jak týden, co jsem se vrátila do Prahy, tak určitě chápete, že na blog nebyl tak úplně čas, ale zkusím to teď napravit. Ráda bych se vrátila ke svým posledním dvěma týdnům v Asii, které jsem strávila ve Vietnamu.
      V Taipei už jsme měli všechno vyřešené, zkoušky za námi, ale domů se nám přeci jenom ještě nechtělo. Vietnam tak byl jasnou volbou. Plán byl projet celý Vietnam ze severu až na jih. Jelikož ale do Hanoje přímé lety z Taipei nejsou, tak jsme to vzali se zastávkou v Bangkoku.
      V Bangkoku jsme byli jenom jeden den, ale zvládli jsme všechno podstatné. Centrum, královský palác a projeli jsme se po kanálech na loďce. Přespali jsme tam a druhý den zase zpátky na letiště, směr Hanoj.

V Hanoji na nás už čekal Jirka a s ním také nabitý program. Hned druhý den od našeho příjezdu nás čekal výlet na Halong bay, nádherné místo, kde z moře vystupují skály a druhý den hned něco podobného na souši. Poté jsme se letadlem přesunuli do středního Vietnamu, do města Da Nang. Letenka nás stála 400 korun, což bylo celkem podezřelé a celou hodinu a čtvrt jsme čekali, kdy se letadlo rozpadne. Naštěstí se tak nestalo a přeletem jsme si ušetřili minimálně 12 hodin v autobuse.

opěrka v letadle, lehce opotřebovaná...

V Da Nangu, kde jsme bydleli, skoro nic nebylo (až na jeden most ve tvaru draka), ale bylo to velmi strategické místo, protože kousíček na jih bylo nádherné historické městečko Hoi An a na sever bývalé císařské město Hue. Protože ve Vietnamu moc městská doprava nefunguje, popřípadě vůbec neexistuje, půjčovali jsme si skútry. Myslela jsem si, že na Taiwanu je skútrů hodně, ale po návštěvě Vietnamu jsem trochu přehodnotila měřítko. Skútry tam jezdí proudem, jsou úplně všude. Do toho všichni troubí, takže když jedete po městě, můžete se z toho zbláznit. Místní jsou na to ale zvyklí. Nekoukají vedle sebe ani za sebe, a když vás někdo předjíždí, tak prostě zatroubí, abyste o něm věděli. Výsledek ale je, že devadesát procent času pořád někdo troubí, a když vás předjíždí autobus nebo náklaďák, tak to není zrovna dvakrát příjemné.
      I přesto nás to na skútrech povětšinou bavilo. Proč píšu povětšinou. Jeden výlet na skútrech se tomu totiž vymyká. A to výlet do Hue. Dle předpovědi mělo trochu pršet, ale postupem dne míň a míň. A my blbci tomu věřili. Vyrazili jsme do Hue, které je od Da Nangu vzdálené přes 100 kilometrů. Na celodenní výlet na motorkách by to nebylo zas tak strašný, ale v tom dešti to byla hrůza.
      Když jsme vyjížděli, tak nepršelo skoro vůbec. Prvních dvacet kilometrů jsme tak zvládli v celkem pěkném počasí. Bylo okolo dvaceti stupňů, což byla teplota, která nás provázela skoro celým Vietnamem. Po dvaceti kilometrech jsme narazili na bariéru. Vypadalo to jako brána na placení mýtného na dálnici, ale s cedulí, že motorky dál nesmí. Místní nás navedli kousek stranou a tam nám naložili motorky na náklaďák a nás do autobusu. Za 38 korun jsme se tak pár kilometrů nechali převézt jakýmsi průsmykem.
     Když jsme vylezli z autobusu, tak už naše nadšení trochu opadlo. Lilo jako z konve. Hned jsme si od jedné místní paní koupili za 10 korun pláštěnku a vyrazili jsme na cestu. Po pěti kilometrech jsem měla chuť to vzdát. Na hlavě škopek a sluneční brýle (helma samozřejmě bez ochranného plexi) a pláštěnka. Žádná extra výbava. Vymysleli jsme, že se pojedeme zeptat na nejbližší nádraží, jestli se nemůžeme svézt vlakem. Slyšeli jsme totiž, že to ve Vietnamu jde i se skútrama.
      Na nádraží seděli dva chlapíci a měli těžkou pohodu. (Později jsme zjistili, že na této zastávce vlaky vůbec nestaví, tak je zřejmé proč.) Větší problém byl, že vůbec neuměli anglicky, ale to tak, že neznali ani 'yes' a 'no'. Poprvé jsme tak vytáhli Google překladač a v co nejjednodušších větách, které jsme překládali do vietnamštiny, jsme se ptali na vlak. Bylo nám řečeno, že do Hue už žádný nejede, ale v osm jede z Hue, a že motorky můžeme vzít s sebou. Paráda. Tam jsme se rozhodli, že do Hue teda dojedeme. Dalších padesát kilometrů v dešti.
      Nakonec jsme tam dojeli. Durch promočený, ale dojeli. Naše první cesta vedla hned na nádraží, abychom si koupili lístky na vlak zpátky. Tam si nás přehazovali od jedné pokladně k druhé, abychom se nakonec dozvěděli, že nejbližší vlak, který bere motorky, jede zítra ráno. Vzali jsme tak motorky, prolétli císařský palác, dali véču a jeli zase 100 kilometrů v dešti zpátky do Da Nangu. Na zpáteční cestě jsme byli ještě rádi za průsmyk, kde jsme si mohli trochu odpočinout a oschnout v autobuse.
náš hotel v Da Nangu

benzínka na vietnamský způsob

lovci fotek

vietnamská vlajka - na každém mostě, domě, sloupu, prostě všude....

Po náročném výletu do Hue nás čekal den volna a přesun nočním autobusem do Nha Trangu. Noční autobus byl kupodivu docela pohodlný a i bychom se v něm vyspali, kdybychom nepřijeli do Nha Trangu ve čtyři ráno. Zalezli jsme tak akorát do hotelu, kde jsme spali až do poledne. Nha Trang bylo jediné město, které se mi ve Vietnamu opravdu nelíbilo. Celé ho vykoupili Rusové, takže to bylo takové malé Rusko. Všechny nápisy azbukou, Rusů víc než Vietnamců, a když vejdete do obchodu, tak hned slyšíte "zdravstvuyte".
      Kousek za městem jsme objevili nádherné vodopády, ale jinak jsme se v Nha Trangu zbytečně nezdržovali a přesunuli se opět o kus víc na jih, do Da Latu.

cestovka by jednu místnost sama nevyužila, tak tam babka opéká placky a vevnitř je sklad jídla

Da Latem jsme si trochu vylepšili náladu. Tam to bylo naopak nádherný. Jedno z nejbohatších měst ve Vietnamu. Spoustu vilek z doby francouzské kolonizace, ale i nových staveb v témže stylu. Kolem města samé fóliovníky, které přinášejí městu velké bohatství. Skvělý hostel se super domácíma. Za osmdesát korun na noc jsme dostali snídani i večeři. A ještě kulturní vložku v podobě pana domácího hrajícího (nutno říci ve značně podnapilém stavu) na kytaru.

Po Da Latu už jsme zamířili do naší cílové destinace, do Saigonu. Saigon neboli Ho Chi Minhovo město, jak se nyní jmenuje. Tam jsme strávili naše poslední tři dny ve Vietnamu.
      Hned první den jsme se byli podívat na tunely od Vietkongu. To byl docela silný zážitek. Procházeli jsme džunglí a průvodce nám ukazoval nejrůznější pasti, které používali Vietnamci proti Američanům za Vietnamské (podle Vietnamců Americké) války. Do toho všeho se neustále ozývaly výstřely z nedaleké střelnice, kde jsme si později také zastříleli.

názorná ilustrace vlezu do tunelu
ne, já se tam nevejdu...

vychytávka Vietnamců...boty z gumy, které si můžete obout opačně a zanechat tak stopy ve špatném směru...
tunel zvětšený pro turisty

Druhý den jsme měly s Aničkou vyrazit na deltu Mekongu, ale jelikož Aničce nebylo dobře, vyrazila jsem sama. S tím "sama" to nebylo tak horký. Po cestě jsem totiž narazila na tři Čechy, takže byl ten den hned veselejší.

cesta na záchod - přes kuchyň
záchody ano, ale splachovací ještě ne-e
      Poslední den už jsme se jen tak flákali po městě a navštívili muzeum války, které se dříve jmenovalo muzeum amerických zločinů. I když už se tak nejmenuje, pořád tak vevnitř vypadá. Obrázky byly místama až skoro nechutný a spoustu z nich jsem vůbec vidět nemusela. Chápu, že válka není nic hezkého, ale v celém jenom patře byly například fotky lidí znetvořených po použití chemických zbraní. Bylo to prostě muzeum "Podívejte se, co nám Američani provedli.".
      Večer jsme ještě nakoupili nějaké místní ovoce jako dáreček a jeli jsme na letiště. Před půlnocí jsme nasedli na letadlo směr Dubaj a po sedmi hodinách letu a třech hodinách na letišti konečně na letadlo směr Praha.

Strejda Ho s ptákem na hlavě. V pozadí radnice.

bar na střeše hostelu

Vietnam je nádherná země a především milovníkům motorek doporučuji. Motorky se dají v Hanoji i koupit a po projetí Vietnamu v Saigonu zase prodat anebo naopak. My zas takoví milovníci nejsme, tak jsme zvolili variantu půjčování. Podívejte se na video, jak vypadá takový běžný provoz v Saigonu. Na křižovatce nemá nikdo přednost. Jednou prostě všichni. "Zip" v praxi. (Platí i pro chodce.)

Komunismus je ve Vietnamu samozřejmost. Vlajky na každém rohu, srp a kladivo na každém druhém, propagandistické letáčky a tak dále. Nám by to (kromě té výzdoby) ani tak nepřišlo, ale kamarádova historka mluví za vše. Hledal ubytování, tak se zeptal jedněch místňáků. Ti mu po chvíli nabídli, že může klidně přespat u nich, tak neváhal a nabídku přijal. Pokecali, povečeřeli a už byl skoro připravený ke spánku, když najednou někdo zaklepal na dveře. Byla to policie s tím, že ten cizinec u nich rozhodně spát nebude. Nejspíš je někdo prásknul. Prý nemají povolení na ubytovávání cizinců. Omluvili se a kamarád si musel jet hledat bydlení jinde.

Co se počasí týče. Celý sever jsme měli kolem dvaceti stupňů a doprovázel nás déšť. Vybrali jsme si však asi nejhorší období na návštěvu Vietnamu. Cokoliv kromě prosince a ledna by bylo asi lepší. Na jihu už pak bylo krásně a v Saigonu přes třicet.

Něco k jídlu. Vietnamské jídlo je vcelku dobré. Jsou to sice opět nudle a rýže, ale ta chuť a zpracování už se tak nějak víc podobá tomu našemu. Má to ale jeden háček. Do všeho cpou koriandr, a ten já naprosto nenávidím.

výroba popcornu z rýže - burizony
výroba rýžového papíru
čekáme na vietnamskou placku

výborný hamburger s dvěma druhy rýže, kokosem a oríškama

Jídlo, a nejenom to, je ve Vietnamu opravdu levné. Jedli jsme v průměru za 30 korun za oběd. Motorky jsme si půjčovali za 150 korun na den (někde i levněji) a benzín stál zhruba 15 korun za litr, takže za 40 korun na celodenní ježdění. Noc v hostelu nebo i v levnějších hotelech v průměru za 100 korun. Stejně si ale myslím, že když se do Vietnamu vydáte s vietnamským kamarádem, budete mít všechno ještě o něco levnější.

Úplně poslední historka se váže k supermarketu v Da Latu. (Jiný jsme po cestě nepotkali.) Supermarkety jsou ve Vietnamu buď novinka anebo jsou Vietnamci pěkný zloději. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Když přijdete do supermarketu, tak vám umělohmotnou páskou zavážou kabelku, batoh a všechno, do čeho byste mohli něco strčit. Když to nejde zavázat, musíte to nechat před supermarketem. Po zaplacení u pokladny pak musíte stát ještě jednu frontu, a to na chlapíka, který kontroluje, jestli jste zaplatili všechno, co jste nakoupili. Teprve až to zkontroluje, vám přestřihne pásku na batohu. Doporučuji vyndat peněženku před tím, než vám batoh zapáskujou (z vlastní zkušenosti).